Для перспективного планування різних напрямів діяльності закладу освіти, зокрема й методичної роботи, спробуйте метод SWOT-аналізу.
Що таке SWOT-аналіз?
SWOT-аналіз виокремлює чотири категорії чинників впливу на проблему, що допомагає оцінити її з усіх боків.
Strengths — cильні сторони. Наприклад, використання перспективного педагогічного досвіду, ефективна виховна робота, високий рівень навчальних досягнень учнів, успішний вступ випускників у виші тощо.
Weaknesses — cлабкі сторони. Наприклад, організація дистанційного освітнього процесу в умовах локдауну, невміння залагоджувати конфліктні ситуації з батьками тощо.
Opportunities — можливості. Наприклад, проходження курсів підвищення кваліфікації педагогів і дистанційних навчальних курсів, публікація статей педагогів у фаховій періодиці, зокрема в журналі «Заступник директора школи» тощо.
Threats — загрози. Наприклад, низька мотивація педагогів підвищувати свою фахову майстерність.
SWOT-аналіз дає змогу:
- виявляти й систематизувати проблемні стани;
- використовувати потенційні можливості для розвитку;
- визначати ресурси, на які доцільно спиратися;
- обирати оптимальний шлях розвитку й уникати ризиків;
- ухвалювати зважені рішення;
- розуміти потреби педагогічного колективу тощо.
Категорії «cильні сторони» та «cлабкі сторони» — внутрішні, а «можливості» та «загрози» — зовнішні.
Як організувати SWOT-аналіз
Ефективний план методичної роботи — половина успіху. Як зробити його реальним і врахувати актуальні потреби педагогічного колективу? Перш ніж планувати методичну роботу на наступний рік, проаналізуйте роботу закладу в поточному навчальному році, а також процеси, що відбуваються у сфері загальної середньої освіти.
Для того щоб уточнити дані та зібрати додаткову інформацію щодо потреб та інтересів педагогів, застосуйте перевірений на практиці метод — анкетування.
Створіть робочу групу
Для безпосереднього SWOT-аналізу створіть робочу групу. Залучіть до неї досвідчених педагогів та педагогів-новаторів.
Об’єктивна оцінка стану методичної роботи допоможе вичленити максимум корисної інформації. Тому аналізувати ефективність методичної роботи має група фахівців, що здатні оцінювати ситуацію об’єктивно та продукувати різні ідеї.
Визначте сильні сторони
Обговорювати стан методичної роботи починайте з сильних сторін. Вони забезпечують ефективність методичної роботи та високу якість освітнього процесу. А ще — є рушійною силою, яка допомагає поліпшувати якість методичної роботи.
Для того щоб точніше проаналізувати сильні сторони, розглядайте кожен розділ плану методичної роботи.
Окресліть слабкі сторони
Після сильних сторін обговоріть слабкі. Оскільки їх визначити складніше, — адже оцінюєш власну діяльність, — залучіть до обговорення представників батьківської громади.
Неупереджений погляд батьків дасть змогу отримати об’єктивні оцінки.
Проаналізуйте можливості
Коли визначите внутрішні чинники впливу, обговоріть із робочою групою зовнішні. Розпочніть з категорії «можливості». Наприклад, проаналізуйте, чи є змога залучити науковців і педагогів-новаторів як коучів, що стимулюватимуть фахове та особистісне самовдосконалення педагогів, а також допоможуть реалізувати їхній творчий потенціал. Така взаємодія дасть змогу отримати максимум користі.
Обговоріть загрози
Типовими є такі загрози: пасивність, професійне вигорання, низька матеріальна мотивація педагогів підвищувати фаховий рівень і, як результат, плинність кадрів тощо.
Коли визначите загрози, намітьте, які превентивні заходи допоможуть їх мінімізувати.
Як оформити результати
Під час обговорення різних аспектів SWOT-аналізу на засіданнях робочої групи застосуйте «мозковий штурм». Кожен учасник висловлює свої думки та ідеї. Проблемні питання розв’язуйте за допомогою методу «Акваріум».
Обговоріть методичні заходи, покликані розв’язати ті чи ті річні завдання. Проаналізуйте їх зміст, форми та результативність, а також якість взаємодії педагогів з учнями та батьками.
• проведені методичні заходи — консультації, семінари, тренінги, майстер-класи, засідання педагогічної ради тощо;
• якість освітнього процесу, зокрема форми організації освітнього процесу, навчальні технології, які використовують педагоги, тощо;
• роботу з батьками учнів.
SWOT-аналіз — простий метод, який дає змогу знаходити правильні, виважені стратегічні рішення, розв’язувати проблеми. Вивчаючи й аналізуючи стан різних напрямів методичної роботи за допомогою SWOT-аналізу, робоча група на чолі із заступником директора школи добирає методи, засоби й технології, що дадуть змогу досягти поставлених цілей — визначити й розв’язати річні завдання.
Результати аналітичної діяльності заступника директора школи — основа його прогностичної діяльності, яка дає змогу спрогнозувати позитивний результат або негативні наслідки нововведень, а також ефективність методичної роботи загалом. Лише глибоке розуміння потреб та інтересів педагогів і моніторинг їхніх успіхів дає змогу забезпечити поступальний розвиток професійної майстерності кожного фахівця й усього педагогічного колективу.
Джерело:
Учора, 10:52